Latest News

Kenali Penyakit Stroke


Kenali Penyakit Stroke | Stroke adalah suatu keadaan yang terjadi apabila bekalan darah ke suatu bahagian otak tiba-tiba terganggu. Dalam rangkaian otak, kurangnya aliran darah menyebabkan beberapa siri reaksi biokimia, yang boleh merosakkan atau mematikan sel-sel saraf di otak. Kematian rangkaian otak boleh menyebabkan kehilangan fungsi yang dikendalikan oleh rangkaian itu. Strok adalah punca kematian yang ketiga di Amerika Syarikat dan banyak negara industri di Eropah (Jauch, 2005). Bila dapat diselamatkan, kadang-kadang pesakit mengalami kelumpuhan pada anggota badannya, hilangnya sebagian ingatan atau kemampuan bicaranya. Beberapa tahun kebelakangan ini makin popular istilah serangan otak. Istilah ini berpadanan dengan istilah yang sudah dikenal luas, "serangan jantung". strok terjadi kerana cabang urat terbantut oleh embolisme. Emboli boleh berupa kolesterol atau udara. 

Suatu ateroma (endapan lemak) boleh terbentuk di dalam saluran darah arteri karotid sehingga menyebabkan berkurangnya aliran darah. Keadaan ini sangat serius kerana setiap pembuluh darah arteri karotid dalam keadaan normal memberikan darah ke sebahagian besar otak. Endapan lemak juga boleh terlepas dari dinding arteri dan mengalir di dalam darah, kemudian menyumbat arteri yang lebih kecil. Pembuluh darah arteri karotid dan arteri vertebra beserta percabangannya boleh juga tersumbat kerana adanya darah beku yang berasal dari tempat lain, misalnya dari jantung atau satu penutup. Strok semacam ini disebut embolisme serebrum (embolisme = sumbatan, serebral = pembuluh darah otak) yang paling sering terjadi pada pesakit yang baru menjalani pembedahan jantung dan pesakit kelainan injap jantung atau gangguan irama jantung (terutama fibrilasi atrium).

Embolisme lemak jarang menyebabkan strok. Embolisme lemak terbentuk jika lemak dari sumsum tulang yang pecah dilepaskan ke dalam aliran darah dan akhirnya bergabung di dalam sebuah arteri. Strok juga boleh terjadi bila suatu keradangan atau jangkitan menyebabkan penyempitan pembuluh darah yang menuju ke otak. Ubat-ubatan (sebagai contoh kokain dan amfetamin) juga boleh menyempitkan pembuluh darah di otak dan menyebabkan strok. Tekanan darah rendah yang tiba-tiba boleh menyebabkan berkurangnya aliran darah ke otak, yang biasanya menyebabkan seseorang pengsan. Strok boleh berlaku jika tekanan darah rendah sangat berat dan menahun. Hal ini terjadi jika seseorang mengalami kehilangan darah yang banyak kerana kecederaan atau pembedahan, serangan jantung atau gangguan irama jantung.

Stroke ada dua jenis:

Jenis yang pertama disebut ischemic stroke, merupakan jenis strok yang lebih banyak terjadi. Ischemic stroke terjadi jika aliran darah ke otak terbantut atau tersumbat. Aterosklerosis, iaitu keadaan di mana terjadi pengkakuan dan pembuluh darah kerana bertumpuknya zat-zat lemak di dinding pembuluh darah, merupakan salah satu penyebab utama ischemic stroke. Pembuluh darah menuju sel-sel otak menyebabkan aliran darah dan bekalan nutrisi ke otak akan berkurangan.

Selain itu, endapan zat-zat lemak tersebut dapat terlepas dalam bentuk gumpalan-gumpalan kecil yang suatu saat dapat menyumbat aliran darah ke otak, sehingga sel-sel otak kekurangan oksigen dan nutrisi.
Jenis yang kedua disebut haemorrhagic stroke, iaitu strok yang disebabkan oleh pecahnya pembuluh darah di otak, sehingga berlaku pendarahan di otak.

Haemorrhagic stroke umumnya terjadi kerana tekanan darah yang terlalu tinggi. Hampir 70 peratus kes haemorrhagic stroke terjadi pada pesakit hipertensi (tekanan darah tinggi). Hipertensi menyebabkan tekanan yang lebih besar pada dinding pembuluh darah, sehingga dinding pembuluh darah menjadi lemah dan saluran darah terdedah pecah.

Namun demikian, hemorrhagic stroke juga boleh berlaku pada bukan pesakit hipertensi. Pada kes seperti ini biasanya urat pecah kerana lonjakan tekanan darah yang berlaku secara tiba-tiba kerana suatu sebab tertentu, misalnya kerana makanan atau faktor emosional. Pecahnya pembuluh darah di suatu tempat di otak boleh menyebabkan sel-sel otak yang seharusnya mendapat bekalan oksigen dan nutrisi yang dibawa melalui saluran darah tersebut menjadi kekurangan nutrisi dan akhirnya mati. Darah yang tersembur dari urat yang pecah tersebut juga boleh merosakkan sel-sel otak yang berada di sekitarnya.

Walaupun berlaku lebih jarang dari ischemic stroke, hanya 20 peratus daripada kes strok yang terjadi, namun haemorrhagic stroke lebih serius tahap bahayanya berbanding ischemic stroke. Apakah stroke boleh disebabkan faktor keturunan? Para ahli kesihatan meyakini, ada hubungan antara risiko stroke dengan faktor keturunan, walaupun tidak secara langsung. Pada keluarga yang banyak anggotanya menderita stroke, kewaspadaan terhadap faktor-faktor yang boleh menyebabkan stroke harus lebih ditingkatkan.

Namun demikian stroke bukan merupakan penyakit keturunan. Banyaknya kes stroke dalam keluarga anda mungkin lebih disebabkan faktor pola makan, gaya hidup, dan watak yang hampir sama. Makanan bersantan asal tidak berlebihan sebetulnya tidak berbahaya. Namun jika setiap hari mengambil makanan berlemak, terutama lemak haiwan dalam jumlah berlebihan, apalagi kurang makan sayur dan buah-buahan segar, tentu akan meningkatkan risiko strok.

Cepat marah, panik, dan stres, apalagi perokok, kurang olah raga, berat badan berlebih dan kurang tidur akan melipat gandakankemungkinan anda terkena stroke. Data kajian mengenai rawatan stroke hingga kini masih belum memuaskan walaupun telah banyak yang dicapai, hasil akhir rawatan kalau tidak meninggal hampir selalu meninggalkan kecacatan. Agaknya rawatan awal / awal serta pencegahan sangat bermanfaat, akan tetapi harus disertai dengan pengenalan dan pemahaman stroke pada semua lapisan dan komuniti dalam masyarakat.

Tanda-tanda munculnya serangan stroke

Pada peringkat awal, masyarakat, keluarga dan setiap orang harus memperoleh maklumat yang jelas dan meyakinkan bahawa stroke adalah serangan otak yang secara sederhana mempunyai lima tanda-tanda utama yang harus difahami dan sangat difahami. Hal ini penting agar semua orang mempunyai kewaspadaan yang tinggi terhadap bahaya serangan stroke.

Tanda-tanda serangan strok:

-Rasa bebal atau mati mendadak atau kehilangan rasa dan lemas pada muka, tangan atau kaki, terutama pada satu bahagian badan sahaja.

-Rasa bingung yang mendadak, sukar bercakap atau sukar mengerti.

-Satu mata atau kedua mata mendadak kabur.

-Mendadak sukar berjalan, terhuyung dan kehilangan keseimbangan.

-Mendadak merasa pusing dan sakit kepala tanpa diketahui sebab musababnya.

Selain itu harus dijelaskan pula kemungkinan munculnya tanda-tanda ikutan lain yang boleh timbul dan atau harus diwaspadai, yaitu;

-Rasa mual, panas dan sangat sering muntah-muntah.

-Rasa pengsan mendadak, atau merasa hilang kesedaran secara mendadak.

Adapun, untuk mengelakkan stroke seseorang boleh melakukan tindakan pencegahan termasuk membiasakan diri menjalani gaya hidup sihat.

Berikut adalah 10 langkah yang boleh anda lakukan guna menghindarkan diri dari serangan stroke.

1)Elakkan dan hentikan tabiat merokok. Kebiasaan ini boleh menyebabkan atherosclerosis (pengerasan dinding pembuluh darah) dan membuat darah anda menjadi mudah menggumpal.

2)Rujuk tensi darah secara rutin. Tekanan darah yang tinggi boleh membuat pembuluh darah anda mengalami tekanan tambahan. Walaupun tidak menunjukkan gejala, ceklah tensi darah secara teratur.

3)Kendalikan penyakit jantung. Kalau anda mempunyai gejala atau gangguan jantung seperti degupan yang tidak teratur atau kadar kolesterol tinggi, berhati-hatilah kerana hal itu akan meningkatkan risiko terjadinya stroke. Mintalah nasihat doktor untuk langkah terbaik.

4)Atasi dan kendalikan stres dan kemurungan. Tekanan dan kemurungan boleh menggangu bahkan menimbulkan korban fizikal. Jika tidak diselesaikan, dua hal ini pun boleh menimbulkan problem jangka panjang.

5 Makanlah dengan sihat. Anda mungkin sudah mendengarnya ribuan kali, namun penting artinya bila anda disiplin memakan sekurang-kurangnya lima hidangan buah-buahan dan sayur-sayuran setiap hari. Elakkan makan daging merah terlalu banyak kerana lemak jenuhnya boleh membuat pembuluh darah mengeras. Pengambilan makanan berserat dapat mengendalikan lemak dalam darah.

6)Kurangkan garam. Kerana garam akan mengikatkan tekanan darah.

7)Pantau berat badan anda. Mempunyai badan gemuk atau obesiti akan meningkatkan risiko anda mengalami tekanan darah tinggi, penyakit jantung dan kencing manis, dan semuanya boleh mencetuskan terjadinya stroke.

8)Bersenam dan aktif. Melakukan aktiviti fizikal secara teratur membantu anda menurunkan tekanan darah dan mencipta keseimbangan lemak yang sihat dalam darah.

9)Kurangkan alkohol. Meminum alkohol boleh menaikkan tekanan darah, oleh kerana itu mengurangkannya bererti menghindarkan anda dari tekanan darah tinggi.

10)Up date pengetahuan anda. Dengan mengikuti perkembangan maklumat tentang kesihatan, banyak perkara penting yang diperoleh guna mengelakkan kemungkinan atau menekan risiko stroke. Berhati-hatilah, pelbagai hormon termasuk pil dan terapi penggantian hormon HRT diduga boleh membuat darah menjadi kental dan cenderung mudah menggumpal.

0 Response to "Kenali Penyakit Stroke"