Latest News

Pokok Krismas Gubbio, Pokok Krismas Yang Paling Terbesar di Dunia

Pokok Krismas Gubbio, Pokok Krismas Yang Paling Terbesar di Dunia | Di bandar Gubbio, Itali Utara, akan ada tradisi pemasangan pokok Krismas yang besarnya hampir menyamai gunung setiap tahun pada hari Krismas. Pokok Krismas ini juga dikatakan sebagai pohon natal terbesar di dunia.

Pokok Krismas tersebut berada di lereng Gunung Ingino ini rupanya bukanlah sebuah "pokok" yang sebenarnya. Pokok ini terdiri daripada 1000 lampu warna-warni dan kumpulan kabel sepanjang 10 km. Pokok Krismas ini akan bersinar dengan indah ketika di waktu malam .

Rupanya, pokok Krismas tersebut bermula dari tradisi penduduk bandar Gubbio. Tradisi ini bermula apabila penduduk bandar Gubbio ingin merayakan Krismas dengan cara yang berbeza. Hingga akhirnya, terciptalah idea untuk membuat pokok Krismas yang besarnya hampir menyamai gunung.
Persiapan untuk membuat pokok Krismas tersebut juga memakan masa yang cukup lama. Penduduk bandar Gubbio memerlukan masa selama tiga bulan untuk membuat pokok tersebut. Sejak 2010, penduduk mula menggunakan sumber dari tenaga matahari untuk penerangan pokok raksasa ini.

Tidak hanya hasilnya yang cantik, pokok itu juga dianggap sebagai penghormatan kepada Sant Ubaldo. Ia dianggap sebagai penaung dan juga paderi dari abad ke-12 yang berasal dari bandar Gubbio. Makamnya terletak di Basilica, puncak gunung Ingino.

0 Response to "Pokok Krismas Gubbio, Pokok Krismas Yang Paling Terbesar di Dunia"